Pe cine ar trebui sa vedem noi ca fiind acest‭ „‬nor usor‭” ‬pe care vine Domnul in Egipt‭? ‬Pe Maica Domnului.‭ ‬Ea era usoara prin lipsa pacatului,‭ ‬prin lipsa blestemului,‭ ‬pentru frumusetea intregii intelepciuni si a bogatei binecuvantari a lui Dumnezeu.‭ ‬In trup,‭ ‬dar parca nu era in trup‭; ‬ca un nor,‭ ‬dar un nor usor.‭ ‬Dumnezeu a mers inaintea iudeilor ca un stalp de nor‭ (‬Iesirea‭ ‬13:22‭)‬,‭ ‬ducandu-Si poporul afara din Egipt‭; ‬si iata,‭ ‬acum Dumnezeu merge pe un nor usor catre Egipt,‭ ‬fugind de sabia aceluiasi popor.

De ce fuge Datatorul de viata dinaintea oamenilor muritori‭? ‬Nu s-ar putea randui lucrul acesta intr-un chip mai grabnic si mai simplu‭? ‬N-ar putea Dumnezeu,‭ ‬Domnul vietii si al mortii,‭ ‬sa porunceasca unui inger sa ia sufletul Imparatului Irod,‭ ‬in loc sa-i porunceasca lui Iosif sa fuga de Irod tocmai in Egipt‭? ‬Atotputernicul Dumnezeu ar fi putut face aceasta,‭ ‬dar ce ar fi folosit‭? ‬Poate ar fi fost mai lesnicios de inteles pentru mintea noastra omeneasca inceata,‭ ‬dar ar fi incalcat cea mai inteleapta randuiala a mantuirii noastre.‭ ‬Cum ar fi putut vadi Evanghelia stricaciunea firii omului din pricina pacatelor si sa arate lamurit trebuinta mantuirii omului prin lucrarea nemijlocita a lui Dumnezeu,‭ ‬daca,‭ ‬in acea noapte,‭ ‬Dumnezeu ar fi pus capat lucrarilor celor rele ale lui Irod prin moarte‭? ‬Prapastia pacatului in care cazusera oamenii,‭ ‬instrainandu-se de adevaratul Dumnezeu,‭ ‬cum ar fi putut sa lamureasca pe orbii cei duhovnicesti,‭ ‬daca nu s-ar fi intamplat ca Insusi Dumnezeu sa fuga dinaintea oamenilor‭?

Indata ce dreptmaritorii din departari,‭ ‬craii de la rasarit,‭ ‬plecasera din Betleem,‭ ‬iata ingerul Domnului se arata in vis lui Iosif,‭ ‬zicand:‭ „‬Scoala-te,‭ ‬ia Pruncul si pe mama Lui si fugi in Egipt si stai acolo pana ce-ti voi spune,‭ ‬fiindca Irod are sa caute Pruncul ca sa-L ucida.‭” ‬Ingerii Domnului vegheaza neincetat,‭ ‬pazind pe sfantul Prunc,‭ ‬ca sa nu se intample Lui un astfel de rau.‭ ‬Ei,‭ ‬care I-au slujit Lui de la zidirea lumii in Imparatia vesnica,‭ ‬Ii slujesc Lui si acum,‭ ‬in imparatia cea vremelnica.‭ ‬Ei se minuneaza intr-una cum,‭ ‬Domnul cel fara de moarte a binevoit sa Se imbrace in trup muritor,‭ ‬liber in fata miilor de primejdii‭; ‬cum Imparatul S-a facut rob‭ ‬-‭ ‬chip de rob luand‭ (‬Filipeni‭ ‬2:7‭)‬.‭ ‬Iata,‭ ‬ingerii vin iarasi printre oameni si viaza printre ei,‭ ‬dar ei sunt nevazuti si in sensul nostru,‭ ‬fara de trup.‭ ‬Si atunci cand ei se arata intrupati in fata oamenilor,‭ ‬aratarea lor este de scurta si trupul lor ceresc nu este la fel ca trupul nostru pamantesc,‭ ‬care poate fi ranit sau ucis.‭ ‬Cu toate acestea,‭ ‬Hristos S-a nascut intr-un trup adevarat,‭ ‬pamantesc,‭ ‬care poate fi ranit si ucis.‭ ‬Asadar El fuge dinaintea sabiei,‭ ‬de aceea putem vedea ca El era intr-adevar om si nu o viziune,‭ ‬dupa cum socoteau unii eretici.‭ ‬Si de aici,‭ ‬aratarea repetata a ingerilor si de aici,‭ ‬ocrotirea cu mare purtare de grija a Lui,‭ ‬ca Prunc neputincios.

‭”‬Irod are sa caute Pruncul ca sa-L ucida.‭” ‬Ingerul vorbeste despre viitor.‭ ‬Aceasta inseamna ca Irod nu s-a apucat inca de nici o lucrare impotriva Pruncului celui viu.‭ ‬Dar Irod poarta in inima sa frica neschimbata fata de Prunc,‭ ‬si are de gand sa-L ucida.‭ ‬Totusi,‭ ‬nimeni din lume nu-i cunoaste inca gandul ascuns,‭ ‬dar gandurile oamenilor sunt o carte deschisa pentru Dumnezeu,‭ ‬pe care El o citeste cu lesniciune.‭ ‬Numai Dumnezeu stie ce are Irod in minte impotriva lui Iisus.‭ ‬El singur poate sa arate ascunzisul mintii bolnave a lui Irod.‭ ‬Dumnezeu i l-a facut cunoscut lui Iosif prin ingerul Lui si Iosif,‭ ‬cu ascultare,‭ ‬a luat Pruncul si pe mama Lui si a fugit in Egipt,‭ ‬ca sa se implineasca cele spuse de catre proorocul:‭ „‬Din Egipt am chemat pe Fiul meu.‭” (‬cf.‭ ‬Osea‭ ‬11:1‭)‬.

Desigur,‭ ‬aceasta nu s-a intamplat din pricina ca proorocul Osea a spus ca asa va fi‭; ‬el a spus aceasta fiindca a vazut mai inainte aceasta,‭ ‬fiind insuflat.‭ ‬De aceea,‭ ‬Evanghelistul spune acum:‭ ‬Ca sa se implineasca ca si cum ar zice ca s-a implinit.‭ ‬Asa cum nimic din Sfanta Evanghelie nu este la intamplare,‭ ‬Evanghelistul foloseste dinadins un chip sau altul de a grai.‭ ‬Este Voia lui Dumnezeu ca sa dam crezare Proorocilor Sai bineplacuti si ravnitori din Vechiul Testament.‭ ‬Este Voia lui Dumnezeu ca sa aflam noi ca El implineste rugaciunea placutilor Lui,‭ ‬asa cum ei implinesc poruncile lui Dumnezeu si Voia Lui.‭ ‬Atunci cand oamenii Il asculta pe Dumnezeu si Dumnezeu ii asculta pe oameni.‭ ‬Nici un om muritor nu-L poate intrece pe Dumnezeu in slujirea supusa a oamenilor,‭ ‬cand oamenii slujesc lui Dumnezeu intru ascultare.‭ ‬Ceea ce au spus proorocii despre Hristos de mult,‭ ‬aceasta a spus chiar Dumnezeu.‭ ‬Ei au luat ceea ce era de la Dumnezeu si au dat lumii.‭ ‬Ei nu au spus nimic de la ei si nu si le-au socotit ca ale lor,‭ ‬pentru ca le primisera de la Dumnezeu.‭ ‬De aceea Dumnezeu a dat aceasta slujitorilor Sai credinciosi si de aceea El acum ii preamareste pe ei,‭ ‬insuflandu-l pe Evanghelist ca sa scrie ceea ce Proorocul a spus ca sa se implineasca.‭ ‬In felul acesta scriu Apostolii si Evanghelistii Noul Testament.‭ ‬Dumnezeu Se bucura aducand bucurie slujitorilor Sai ascultatori:‭ ‬Dumnezeu Se slaveste slavind pe slujitorii Sai ravnitori si smeriti.

‭”‬Ia Pruncul si pe mama Lui si fugi in Egipt‭” ‬ii porunceste lui Iosif ingerul lui Dumnezeu.‭ ‬De ce tocmai in Egipt‭? ‬De ce spune ca anume in Egipt‭? ‬De ce nu in vreo tara care era mai la indemana,‭ ‬cum ar fi Siria‭? ‬Damascul nu se afla in imparatia lui Irod.‭ ‬Sau catre Moab‭? ‬Sau in vreo provincie din preajma,‭ ‬unde nu putea sa ajunga Irod‭? ‬Egiptul se afla la mare departare.‭ ‬Astazi,‭ ‬pentru a ajunge de la Ierusalim pana la hotarul cu Egiptul,‭ ‬se merge cu trenul o zi de vara intreaga si se mai merge o jumatate de zi pe deasupra pana la Cairo unde,‭ ‬dupa Predanie,‭ ‬s-a asezat sfanta Familie.‭ ‬Cate zile intregi le-or fi trebuit pentru a traversa pustiul nisipos de la Gaza pana la istm,‭ ‬unde se afla astazi canalul‭? ‬Cineva ar putea calatori pana in Siria si inapoi,‭ ‬de cateva ori,‭ ‬in timp ce altcineva cu greu ar putea sa ajunga pe jos pana la Cairo.‭ ‬De ce Dumnezeu nu i-a dat instiintare Proorocului ca sa afle adapost pentru Mantuitor cat mai aproape cu putinta de Iudeea‭? ‬De ce a trebuit sa implineasca intocmai spusele Proorocului Sau‭? ‬De ce a ingaduit Pruncului Iisus si mamei Sale,‭ ‬pe care tocmai Il adusese pe lume,‭ ‬sa porneasca intr-o calatorie atat de lunga‭?

Atat de repede gandim cu mintea noastra si punem intrebari fara rost‭! ‬Punand asemenea intrebari,‭ ‬uitam ca randuiala mantuirii oamenilor a fost facuta chiar de catre Sfanta Treime si nici o greseala nu se poate afla in aceasta randuiala.‭ ‬Implinind cele spuse de Proorocul,‭ ‬Dumnezeu nu implineste cuvantul Proorocului,‭ ‬ci pe al Sau.‭ ‬Trimitandu-L pe Iisus in Egipt,‭ ‬Dumnezeu a avut in vedere mai multe scopuri,‭ ‬asa cum se intampla cu tot ceea ce face El.‭ ‬Noi,‭ ‬oamenii,‭ ‬atunci cand facem ceva,‭ ‬rareori avem in vedere mai mult de un singur scop,‭ ‬iar Dumnezeu rareori are in vedere un singur scop,‭ ‬atunci cand savarseste o lucrare.‭ ‬Putem spune deschis ca El,‭ ‬in intelepciunea Sa atotcuprinzatoare,‭ ‬are multe scopuri in fiecare dintre lucrarile Sale.‭ ‬Trimitandu-L pe Iisus in Egipt,‭ ‬scopul lui Dumnezeu a fost,‭ ‬inainte de orice altceva,‭ ‬sa apere viata Fiului Sau de uciderea care urma sa inceapa in Betleem.

Pe langa aceasta,‭ ‬Dumnezeu a avut in vedere multe alte lucruri.‭ ‬Cand fiii lui Iacov,‭ ‬din zavistie,‭ ‬au vrut sa-l ucida pe fratele lor Iosif,‭ ‬atunci Iosif nu a aflat adapost in Egipt‭? ‬Acum,‭ ‬cand Irod,‭ ‬tot din zavistie,‭ ‬vrea sa-L ucida pe Iisus,‭ ‬El afla adapost tot in Egipt.‭ ‬In felul acesta,‭ ‬Dumnezeu a cautat sa repete aceeasi lectie pentru iudeii cei cu inima invartosata.‭ ‬Mandrindu-se cu neprihanirea si cu credinta lor intr-un singur Dumnezeu Cel viu,‭ ‬iudeii se grabesc,‭ ‬din zavistie,‭ ‬sa-l ucida pe cel mai curat dintre cei curati si El fuge de ei si afla,‭ ‬ca si Iosif inaintea Lui,‭ ‬un adapost lipsit de primejdii pentru vietuirea Sa in Egipt,‭ ‬un loc atat de urat si defaimat de catre iudei.‭ ‬Doamne,‭ ‬Egiptul cel urat si batjocorit primeste sub acoperis pe Mesia,‭ ‬pe care Ierusalimul cel mandru si‭ „‬prea intelept‭” ‬se grabeste sa-L ucida cu sabia.‭ ‬Dumnezeu a dat iudeilor aceasta lectie prima data,‭ ‬cu mai bine de o mie de ani in urma,‭ ‬prin tanarul si inteleptul Iosif,‭ ‬si acum El o repeta ca sa arate neindreptarea poporului iudeu.‭ ‬In Egiptul cel stricacios,‭ ‬unde oamenii se inchinau crocodililor,‭ ‬intreaga intelepciune si curatia si-au aflat ascunzis de prigoana barbatilor din Ierusalim,‭ ‬care se mandreau cu credinta lor in Dumnezeul Cel Preainalt.‭ ‬Situatia a fost aceeasi atat in zilele stramosului nostru Iacov,‭ ‬cat si acum,‭ ‬in zilele lui Irod.‭ ‬Dumnezeu cauta sa arate aceasta iudeilor,‭ ‬trimitand Pruncul sa afle adapost in Egipt.‭ ‬Si astfel El Il trimite in Egipt si nu in Damasc sau in alta parte.

‭(‬Zigabenus spune:‭ „‬El a fost trimis in Egipt caci Babilonul si Egiptul,‭ ‬mai mult decat oricare alte parti din lume,‭ ‬erau mistuite de stricaciune.‭ ‬De aceea El trimite craii de la rasarit si merge El Insusi in Egipt,‭ ‬dorind sa intoarca pe calea adevarului pe fiecare.‭ ‬In felul acesta,‭ ‬El ii invata si pe ei,‭ ‬si pe noi,‭ ‬ca cel credincios trebuie,‭ ‬chiar dintru inceput,‭ ‬sa se astepte la suferinta.‭”)

Se mai poate face o alta asemanare plina de invataminte,‭ ‬intre binefacatorul Iosif si Domnul Iisus.‭ ‬Asa cum Iosif,‭ ‬care a fost mai inainte prigonit pentru curatia sa,‭ ‬se face,‭ ‬cu ajutorul lui Dumnezeu,‭ ‬ocrotitorul Egiptului si al vrasmasilor sai,‭ ‬pentru care s-a facut ca un frate,‭ ‬tot asa si prigonitul Iisus va fi ocrotitorul si Datatorul Painii vietii,‭ ‬atat in Egipt,‭ ‬cat si in Israel si peste tot in lume.‭ ‬Acum Ierusalimul Il ucide cu pietre,‭ ‬dar,‭ ‬la vremea Sa,‭ ‬El va rasplati Ierusalimul cu paine.

Mai este inca o invatatura.‭ ‬Faraon poruncise odinioara sa fie ucisi toti pruncii iudei de parte barbateasca.‭ ‬Dar pe cel pe care Dumnezeu il alesese sa fie carmuitorul poporului iudeu si eliberatorul lor,‭ ‬Moise dupa nume,‭ ‬Faraon nu numai ca nu a putut sa-l ucida,‭ ‬ci,‭ ‬fara stirea lui,‭ ‬l-a luat la curtea sa,‭ ‬unde l-a hranit si l-a invatat.‭ ‬Acum Irod porunceste uciderea tuturor pruncilor din Betleem,‭ ‬pentru a-L ucide pe Pruncul Iisus.‭ ‬Dar Dumnezeu L-a facut pe Iisus Carmuitorul poporului Sau,‭ ‬si Imparatul lor,‭ ‬a Carui Imparatie nu va avea sfarsit.‭ ‬Nu numai ca mana lui Irod nu a fost in stare sa-L atinga pe Cel pe care voia sa-L ucida,‭ ‬dar Irod impreuna cu iudeii fara de Dumnezeu din Ierusalim,‭ ‬se facusera deja tarana cand Domnul Iisus Cel inviat era slavit in cer si pe pamant ca Imparat al imparatilor…‭ ‬Si aceasta poate fi o lectie pentru noi ca,‭ ‬atunci cand ne punem sub paza lui Dumnezeu,‭ ‬mana omului nu ne poate atinge.

Si mai este inca o lectie.‭ ‬Odinioara,‭ ‬Dumnezeu l-a trimis pe Israel sa caute hrana in Egipt.‭ ‬Dar poporul lui Israel s-a facut nemultumitor si neascultator,‭ ‬si a inceput sa paraseasca curatia credintei lor si sa primeasca paganismul egiptean,‭ ‬cazand prada intunecimii Egiptului si desfranarii egiptene.‭ ‬Dumnezeu Si-a scos poporul Sau din Egipt,‭ ‬dandu-le un carmuitor in persoana lui Moise si facand minuni fara de numar in privelistea poporului Sau.‭ ‬Dumnezeu le-a dat mancare si bautura in pustie si vreme de‭ ‬40‭ ‬de zile poporul a cartit impotriva lui,‭ ‬cu nerecunostinta si neascultare.‭ ‬Dumnezeu a dus poporul Sau in Pamantul Fagaduintei,‭ ‬scotand afara pe toti vrajmasii lor si punand randuiala,‭ ‬pregatindu-l si imbogatindu-l.‭ ‬Dar fiii lui Israel au cartit intr-una impotriva lui Dumnezeu,‭ ‬cu nerecunostinta si neascultare.‭ ‬Domnul Iisus,‭ ‬dimpotriva,‭ ‬a fugit prin desert catre Egipt,‭ ‬fara nici o tanguire,‭ ‬a vietuit in saracie in acest pamant strain,‭ ‬si S-a intors prin pustie in Israel fara nici o tanguire,‭ ‬fara vreun gand de impotrivire fata de Tatal ceresc.‭ ‬El,‭ ‬impreuna cu Preasfanta Lui Mama si cu dreptul Iosif,‭ ‬au strans intr-o vreme scurta intreaga istorie a suferintelor iudeilor cu inimile pline de recunostinta,‭ ‬dragoste si ascultare fata de Prea-Inaltul,‭ ‬ca o mustrare pentru poporul lui Israel,‭ ‬cel indaratnic si neascultator,‭ ‬si ca un exemplu pentru noi toti.

La urma urmei,‭ ‬exista o pricina insemnata din punct de vedere general,‭ ‬omenesc,‭ ‬pentru care Domnul Iisus a mers in Egipt si nu in vreo alta tara.‭ ‬El nu Si-a inceput menirea pamanteasca doar la varsta de treizeci de ani,‭ ‬cand Si-a deschis sfanta Sa gura si a inceput sa propovaduiasca.‭ ‬El si-a inceput menirea Sa la zamislire.‭ ‬La zamislirea Sa de catre Duhul Sfant,‭ ‬El avea deja un urmator.‭ ‬Acest urmator era Maica Domnului cea sfanta.‭ ‬Crezuse Iosif in Hristos inainte de nasterea Lui‭? ‬Nasterea Lui nu a deschis cerul pastorilor si nu a pus in craii de la rasarit adevar,‭ ‬rugaciune si nemurire din destul‭? ‬Nu s-a despartit Irod si nu a stat impotriva Lui impreuna cu carmuitorii invartosati si cu carturarii Ierusalimului,‭ ‬pe cand El Se afla inca in iesle‭? ‬Chiar de la zamislire,‭ ‬El s-a facut piatra din capul unghiului pentru palatul mantuirii si o piatra de incercare pentru altii.‭ ‬Chiar de la zamislire,‭ ‬oamenii din jurul sau au inceput sa se imparta in oi si capre.‭ ‬Mai presus de toate,‭ ‬Maria si Iosif au avut despre El pareri diferite pentru scurta vreme.‭ ‬In timp ce Maria stia ca El era rodul Duhului Sfant,‭ ‬Iosif a crezut ca El era rodul pacatului.‭ ‬Aceste pareri potrivnice au fost pentru putina vreme.‭ ‬Dar impartirea care s-a facut la nasterea Sa intre,‭ ‬pe de o parte,‭ ‬pastorii si craii de la rasarit,‭ ‬si Irod si inteleptii Ierusalimului,‭ ‬pe de alta parte,‭ ‬nu a ajuns niciodata la un sfarsit.‭ ‬El a venit sa semene si in acelasi timp sa risipeasca.‭ ‬Si El a inceput aceasa lucrare de la zamislirea Sa in trup omenesc,‭ ‬pana la moartea si Invierea Sa slavita,‭ ‬si de la Invierea Sa pana astazi,‭ ‬si din aceasta zi pana la Judecata de Apoi.‭ ‬El nu a venit in lumea aceasta pentru a fi ganditor.‭ ‬El a intrat in drama vietii omului,‭ ‬la fel ca si in intunecimea Egiptului,‭ ‬pentru a fi lumina si carmuitor,‭ ‬cugetator si lucrator,‭ ‬jertfa si biruitor.‭ ‬Cu adevarat,‭ ‬El Si-a inceput lucrarea in lume in clipa in care vestitorul Sau,‭ ‬marele Arhanghel Gavriil,‭ ‬a coborat la Nazaret si I-a anuntat venirea.

Si astfel trebuie sa se vada,‭ ‬in fuga Sa in Egipt,‭ ‬nu numai o fuga pentru a Se mantui pe Sine,‭ ‬ci una indreptata mai mult catre mantuirea tuturor oamenilor‭ ‬-‭ ‬catre o mare lucrare in planul mantuirii generale.‭ ‬Care este aceasta lucrare‭? ‬Este cunoasterea,‭ ‬cunoasterea nemijlocita a neamului hamitic.‭ ‬El S-a nascut in neamul semitilor‭; ‬totusi,‭ ‬menirea Sa nu a fost numai pentru un singur neam,‭ ‬ci pentru toti oamenii.‭ ‬El trebuia sa cunoasca toate cele trei neamuri principale de oameni‭; ‬si asa a facut.‭ ‬Semitii se aflau in Iudeea.‭ ‬Hamitii se aflau in Egipt.‭ ‬Unde a cunoscut El cel de-al treilea neam‭ ‬-‭ ‬iafetitii‭? ‬Romanii‭ ‬-‭ ‬iafetitii dupa neam‭ ‬-‭ ‬nu stapaneau in Egipt‭? ‬Si toata Asia Mica si Africa din vremea lui Alexandru cel Mare si dupa aceea,‭ ‬nu erau pline de greci‭? ‬In afara de aceasta,‭ ‬tot Vechiul Testament nu era scris intr-o limba iafetita‭ ‬-‭ ‬in limba greaca‭? ‬Si Pilat,‭ ‬care L-a osandit la moarte,‭ ‬si capetenia garzii de pe Golgota,‭ ‬care L-au recunoscut pe Fiul lui Dumnezeu‭ ‬-‭ ‬nu erau si ei iafetiti‭? ‬Hamitii au fost blestemati de catre stramosul nostru Noe pentru pacatul lui Ham,‭ ‬ca nu l-a respectat pe tatal sau‭ (‬Facerea‭ ‬9:22-27‭)‬,‭ ‬dar semitii si iafetitii au fost binecuvantati.‭ ‬Dar,‭ ‬cand El a venit in lume,‭ ‬Domnul nu a facut nici o deosebire intre cei blestemati si cei binecuvantati,‭ ‬fiindca toti oamenii de pe pamant se afla sub blestem si toti au fost prinsi in cursa pacatului si a mortii.‭ ‬In afara de aceasta cunoastere nemijlocita cu hamitii de la inceputul copilariei Sale,‭ ‬Hristos a mai avut legatura cu ei mai tarziu,‭ ‬ca invatator si tamaduitor,‭ ‬in provinciile Tirului si Sidonului‭ (‬Marcu‭ ‬7:24‭; ‬cf.‭ ‬Marcu‭ ‬3:8‭)‬.‭ ‬Daca cineva s-ar fi intrebat cum ar fi fost de folos Pruncul Iisus urmasilor lui Ham din Egipt,‭ ‬pe vremea cand El nici nu era in stare sa vorbeasca,‭ ‬nici sa faca minuni,‭ ‬s-ar putea ivi intrebarea:‭ ‬a fost macar o singura clipa la inceputul vietii lui Iisus in care El nu vorbea‭ ‬-‭ ‬nu intotdeauna este nevoie sa se vorbeasca cu limba‭ ‬-‭ ‬dar facea minuni‭? ‬Soarele nu are limba,‭ ‬dar el spune o multime de lucruri in fiecare zi celor care sunt in stare sa auda‭; ‬si nu are maini ca sa faca minuni,‭ ‬dar face minuni in fiecare zi pentru cei care sunt in stare sa vada.‭ ‬Noi muritorii nu putem masura sau pretui intreaga inraurire,‭ ‬pe care a avut-o Pruncul Iisus asupra Egiptului,‭ ‬dar fara nici o indoiala ca inraurirea Sa era de nemasurat.‭ ‬N-a primit tamaduire femeia cu scurgere de sange doar prin atingerea vesmintelor Sale‭? ‬Atunci,‭ ‬cum s-ar fi putut sa nu aiba o inraurire nemasurata asupra oamenilor din Egipt,‭ ‬adevaratele minuni pe care le savarsea El‭? ‬Mai presus de toate,‭ ‬vedem lamurit influenta venirii Sale pe pamantul lui Ham,‭ ‬in istoria mai tarzie a crestinismului.‭ ‬In Egipt a inflorit monahismul cel mai minunat din Biserica Crestina,‭ ‬ale carui temelii au fost puse de Sfantul Antonie.‭ ‬In Egipt s-a varsat sangele multor mucenici neprihaniti.‭ ‬Nu este destul sa pomenim numai sfintele fecioare Varvara si Ecaterina‭? ‬Egiptul ne-a dat teologi si ganditori crestini renumiti.‭ ‬Crestinii Egiptului au avut o lupta cumplita cu Arie,‭ ‬cel mai rau eretic crestin,‭ ‬rusinandu-l si biruindu-l,‭ ‬si,‭ ‬prin aceasta,‭ ‬au imbogatit Biserica cu o biruinta nemasurata.‭ ‬Crezul sub chipul egiptean,‭ ‬a fost adoptat de catre Sinodul Ecumenic de la Niceea si Sfantul Atanasie de Alaxandria a stralucit ca un soare in pamantul care era uneori intunecat,‭ ‬al lui Faraon.

Desigur,‭ ‬noi nu credem ca toate aceste pricini pentru ascunderea Domnului de Irod in Egipt au fost istovitoare.‭ ‬Dimpotriva,‭ ‬noi recunoastem ca nu am numarat inca toate pricinile care se afla in puterea oamenilor muritori,‭ ‬ca sa nu mai vorbim despre toate acelea care sunt tainuite ca minuni,‭ ‬in comoara adanca a Voii lui Dumnezeu.

Dar sa ne intoarcem la facerea-de-rau a lui Irod si sa vedem de ce este in stare,‭ ‬cand patima poftei pentru putere il schimba intr-o fiara salbatica.

Iar cand Irod a vazut ca a fost amagit de magi,‭ ‬s-a maniat foarte si,‭ ‬trimitand,‭ ‬a ucis pe toti pruncii care erau in Betleem si in toate hotarele lui,‭ ‬de doi ani si mai in jos,‭ ‬dupa timpul pe care il aflase de la magi.‭ ‬De fapt,‭ ‬magii de la rasarit nu l-au inselat pe Irod.‭ ‬Ei nu-i fagaduisera nimic.‭ ‬Evanghelia spune:‭ ‬Iar ei ascultand pe rege au plecat.‭ (‬Matei‭ ‬2:9‭)‬.‭ ‬Dar tiranul Irod era obisnuit ca oricine ii asculta voia lui sa i-o implineasca negresit,‭ ‬astfel ca,‭ ‬el a socotit ca magii l-au inselat ca nu s-au intors la Ierusalim ca sa-i dea vesti despre Pruncul cel sfant.‭

Si astfel,‭ ‬el s-a maniat foarte.‭ ‬Mania era aerul pe care el il respira in fiecare zi,‭ ‬asa cum se intampla,‭ ‬fara vreo deosebire,‭ ‬cu oamenii care sunt robii patimilor lor.‭ ‬Putem cerceta acest lucru in noi insine:‭ ‬cu cat ne lasam in voia vreunei patimi,‭ ‬cu atat ne simtim ca suntem copii ai maniei.‭ ‬Si mania este mama uciderii,‭ ‬caci mania duce in cele din urma la ucidere.‭ ‬Cain si-a ucis fratele,‭ ‬Abel,‭ ‬din manie‭ (‬Facerea‭ ‬4:8‭); ‬Saul s-a maniat strasnic pe fiul sau Ionatan si a repezit sulita in el ca sa-l ucida‭ (‬I Regi‭ ‬20:30-33‭)‬.‭ ‬Imparatul Nabucodonosor s-a umplut de manie fata de Sadrac,‭ ‬Mesac si Abednego si a poruncit sa-i arunce in cuptorul cel cu foc arzator‭ (‬Daniel‭ ‬3:19-20‭)‬.‭ ‬Cel mai inalt arhiereu iudeu impreuna cu carturarii s-au maniat si au scrasnit din dinti asupra Arhidiaconului Stefan cu dintii lor si au aruncat in el cu pietre‭ (‬Fapte‭ ‬7:54-58‭)‬.

Irod,‭ ‬robul tuturor patimilor uratoare de Dumnezeu de pe pamant,‭ ‬era plin de urgie si,‭ ‬in mania sa,‭ ‬si-a trimis toti calaii sa ucida toti pruncii din Betleem si din toate imprejurimile,‭ ‬care erau de doi ani si mai jos.‭ ‬Ceea ce a facut Faraon pruncilor din Egipt,‭ ‬a facut si Irod acum copiilor din Betleem.‭ ‬Ni se intampla adesea sa savarsim pacatul pe care il uram la altii.‭ ‬Nu se spune ca savarsitorii au ucis pruncii,‭ ‬ci ca Irod a facut-o.‭ ‬Evanghelistul vrea in felul acesta sa arunce intreaga vinovatie pentru aceasta fapta sangeroasa asupra celui ce a poruncit-o‭ ‬-‭ ‬asupra lui Irod‭ ‬-‭ ‬si nu asupra celor care au dus-o la indeplinire.‭ ‬In fata lui Dumnezeu,‭ ‬Irod era responsabil pentru aceasta,‭ ‬nu calaii.‭ ‬O asemenea punere la cale satanica nu se poate sa fi aparut calailor‭ ‬-‭ ‬sa ucida atat de multi copii nevinovati,‭ ‬pentru a ucide pe Unul care le statea in cale.‭ ‬Irod era singurul vinovat.‭ ‬Evanghelistul cauta prin aceasta sa ne invete sa ne pazim sa facem rau cu ajutorul altora.‭ ‬Daca indemnam pe cineva sa ucida,‭ ‬noi am ucis si nu el‭; ‬daca indemnam pe cineva sa minta,‭ ‬noi am mintit si nu el‭; ‬daca indemnam pe cineva sa fure,‭ ‬noi am furat si nu el‭; ‬daca indemnam pe cineva sa savarseasca adulter,‭ ‬noi am facut aceasta si nu el‭; ‬daca indemnam pe cineva sa savarseasca orice fel de pacat,‭ ‬noi suntem pacatosii,‭ ‬nu acela.‭ ‬Daca Evanghelistul ar fi trecut in istorie pacatul unui om pe care noi l-am indemnat sa-l savarseasca,‭ ‬el ar fi pus numele nostru,‭ ‬nu pe al aceluia,‭ ‬asa cum,‭ ‬in cazul acesta,‭ ‬el vorbeste numai de Irod ca ucigator si nu de calaii pe care nici nu-i numeste.‭ ‬Irod a trimis si a ucis.‭ ‬El nu spune pe cine a trimis Irod,‭ ‬ci numai ca a trimis.‭ ‬Nu este important pe cine a trimis,‭ ‬pentru ca,‭ ‬la judecata lui Dumnezeu,‭ ‬numai Irod va fi chemat sa raspunda pentru aceasta ucidere.

Ca multi au fost pruncii care au fost ucisi in aceasta fapta de sange a lui Irod,‭ ‬se vede din aceea ca Evanghelistul intareste in chip deosebit faptul ca au fost toti pruncii si din toate imprejurimile.‭ ‬El putea sa fi spus:‭ „‬si a ucis pruncii din Betleem si din tarmurile de acolo‭”‬,‭ ‬dar el intareste cu osebire:‭ ‬toti pruncii si toate tarmurile.‭ ‬Fiindca Betleem era oras si in regiunea dimprejur erau multe sate,‭ ‬este limpede ca au fost ucisi multi prunci.

Astfel,‭ ‬copiii au fost primii mucenici pentru Hristos.‭ ‬Moartea lor inainte de vreme,‭ ‬muceniceasca,‭ ‬este urmarea adancimilor pacatului omenesc si se indreptatesc prin primirea cununilor de slava si viata vesnica in Imparatia lui Hristos.‭ ‬Ei,‭ ‬pe care Hristos i-a iubit cel mai mult,‭ ‬au fost cei dintai care au suferit pentru El.‭ ‬Cei pe care El i-a luat in brate si i-a binecuvantat‭ (‬Marcu‭ ‬10:16‭)‬,‭ ‬au fost cei dintai,‭ ‬care au fost partasi la mucenicia Noului Testament.‭ ‬In Vechiul Testament,‭ ‬proorocii au murit pentru Dumnezeu‭; ‬in Noul Testament,‭ ‬copiii si toti cei care erau curati ca si copiii,‭ ‬au murit pentru Dumnezeu.‭ ‬Caci unua dintre invataturile Noului Testament este‭ „‬de nu va veti intoarce si nu veti fi precum pruncii,‭ ‬nu veti intra in Imparatia Cerurilor‭” (‬Matei‭ ‬18:3‭)‬.‭ ‬Si toti cei care se pocaiesc si ajung precum pruncii,‭ ‬isi vor gasi Irozii lor,‭ ‬varsatori de sange,‭ ‬intr-o masura mai mare sau mai mica,‭ ‬care,‭ ‬din zavistie,‭ ‬ii vor bate,‭ ‬ii vor prigoni si chiar ii vor ucide.‭ ‬Nici un mucenic al lui Hristos nu va fi fara cununa sa in Imparatia lui Hristos,‭ ‬nici macar un singur Irod nu va scapa fara sa fie aspru pedepsit,‭ ‬tot asa cum imparatul Irod nu a putut scapa,‭ ‬nici pe pamant si nici in cer.‭ ‬Intr-adevar,‭ ‬fiecare pacatos,‭ ‬oricat de puternic s-ar inarma,‭ ‬se inseala negrait de mult,‭ ‬daca crede ca el este mai puternic decat un prunc neprihanit.‭ ‬Nimic nu este mai puternic in lume decat intreaga intelepciune si curatia,‭ ‬deoarece ingerii lui Dumnezeu stau in spatele curatiei si a intregii intelepciuni cu sabii de foc.‭ ‬Noi toti ne inselam deseori cand,‭ ‬orbiti de pacat,‭ ‬credem ca noi,‭ ‬cu puterea,‭ ‬taria si armele noastre,‭ ‬suntem mai puternici decat un copilas neputincios de doi anisori.‭ ‬Trebuie sa auzim doar marturisirea unui ucigator de prunc ca sa ne inspaimantam.‭ ‬Trebuie doar sa auzim cum pruncii ucisi isi urmaresc ucigasii zi si noapte,‭ ‬in vise si in viziuni,‭ ‬nedandu-le pace deloc,‭ ‬pana cand ii aduc la pocainta‭ ‬-‭ ‬ori ucigasii se spanzura.‭ ‬Cel ce ucide om nevinovat,‭ ‬se ucide pe sine insusi.‭ ‬Cel ce moare in intreaga intelepciune este mantuit si este biruitor.‭ ‬Imparatii nu sunt puternici,‭ ‬dar copiii sunt.‭ ‬Imparatii nu sunt biruitori,‭ ‬dar copiii sunt.‭ ‬Acestea sunt vesti mari pentru lumea veche.‭ ‬Aceasta este cea mai insemnata invatatura a Lumii Noi a lui Hristos.‭ ‬Primul exemplu al blestemului tiranului si al binecuvantarii copiilor mucenici din Noua Zidire,‭ ‬este dat de Irod si de copiii ucisi ai Betleemului.‭ ‬Zi dupa zi,‭ ‬din vremea cand Noul Testament a fost citit pentru prima oara,‭ ‬Irod este blestemat si victimele nevinovate sunt binecuvantate.‭ ‬Si ce a dobandit Irod prin fapta sa cea rea‭? ‬Nimic din ceea ce a dorit si totul din ceea ce a meritat.‭ ‬Prin Voia lui Dumnezeu,‭ ‬pedeapsa il ajunge uneori pe raufacator indata dupa ce savarseste uciderea si alteori mai tarziu,‭ ‬dar intotdeauna vine pe neasteptate.‭ ‬Caci Dumnezeu razbuna sangele varsat.‭ ‬El Isi aduce aminte‭; ‬El nu uita strigatul celui nevinovat‭ (‬cf.‭ ‬Psalm‭ ‬9:12‭)‬.‭ ‬Cand tatal cel rau al Sfintei Varvara si-a dus fiica la locul de ucidere,‭ ‬taierea capului ei cu mana lui,‭ ‬pentru ca ea venise la credinta in Domnul Hristos,‭ ‬un trasnet a cazut peste casa lui chiar in acea zi si l-a ucis.‭ ‬Cand imparatul Irod a ucis pruncii neprihaniti din Betleem,‭ ‬nu a fost nici un trasnet care sa cada indata peste el,‭ ‬dar ceea ce i s-a intamplat lui,‭ ‬a fost cu mult mai ingrozitor decat un trasnet.‭ ‬Foarte degraba,‭ ‬el a cazut la pat si a fost cuprins de o boala cumplita si indelungata:‭ ‬febra,‭ ‬friguri,‭ ‬guta,‭ ‬rani deschise si sangerari.‭ ‬Dar cea mai ingrozitoare a fost boala madularelor ascunse.‭ ‬Dupa cum povesteste despre el Flavius Iosif,‭ ‬madularele lui cele ascunse putrezeau din pricina stricaciunii si erau pline cu viermi.‭ ‬Ucigatorul de prunci a fost pedepsit cu cea mai cumplita suferinta a acelor parti ale corpului omenesc,‭ ‬cu care a fost impodobit de Dumnezeu pentru facerea copiilor.‭ ‬Duhoarea care se raspandea de la Irod,‭ ‬indeparta pe toata lumea de la curte.‭ ‬Si asa de singur,‭ ‬cu durere trupeasca si in cele din urma nebun,‭ ‬Irod si-a lepadat sufletul sau cel negru ca sa-si duca mai departe chinurile,‭ ‬din care moartea ii slobozise trupul.

Si astfel incepe Noua Zidire,‭ ‬nu numai cu bucuria ingerilor si a pastorilor din Betleem,‭ ‬ci si cu scrasnetul pruncilor,‭ ‬plansul mamelor si facerea de rau a unui tiran plin de urgie.‭ „‬Glas se aude in Rama,‭ ‬bocet si plangere amara.‭ ‬Rahila isi pange copiii si nu vrea sa se mangaie de copiii sai,‭ ‬pentru ca nu mai sunt.‭” (‬cf.‭ ‬Ieremia‭ ‬31:15‭)‬.‭ ‬Acesti copii sunt urmasii Rahilei,‭ ‬strabuna semintiei lui Veniamin,‭ ‬care s-a asezat in Iudeea dimpreuna cu semintia lui Iuda.‭ ‬Vechea istorie omeneasca a inceput cu sange si cu fapte rele:‭ ‬cu acestea si fara nici o bucurie.‭ ‬Frate si-a ucis fratele:‭ ‬Cain l-a ucis pe Abel.‭ ‬Omenirea a cazut din ce in ce mai jos,‭ ‬din pacat in pacat,‭ ‬dintr-un rau in alt rau,‭ ‬pana cand a cazut in cele mai adanci strafunduri ale pacatului.‭ ‬De ce a ingaduit Dumnezeu sa se continue savarsirea facerii de rau in Noua Zidire‭? ‬De ce nu a oprit El uciderea copiilor de catre Irod‭? ‬Pentru a arata caderea ingrozitoare a omenirii si pentru a dezvalui adancurile prapastiei din care Mesia trebuia sa ridice lumea.‭ ‬Are calea larga si alunecoasa a stricaciunii mai putina durere si mai putine lacrimi decat calea ingusta si spinoasa a mantuirii‭? ‬In cele din urma,‭ ‬Dumnezeu nu va mai ingadui nici un fel de suferinta sa cada asupra pacatosilor,‭ ‬fara ca Domnul Iisus,‭ ‬cel fara de pacat,‭ ‬sa-l ia asupra Lui.‭ ‬Pruncii au fost ucisi de catre Irod care se afla sub pacat si sub blestemul lui Adam.‭ ‬Mielul lui Dumnezeu,‭ ‬Domnul Iisus,‭ ‬va fi ucis,‭ ‬desi El este fara de pacat si liber de blestem,‭ ‬izvorul bunatatii si al fericirii.

Dupa moartea lui Irod,‭ ‬a venit la Iosif un inger al Domnului si i-a poruncit sa se intoarca acasa dimpreuna cu Pruncul si cu sfanta Fecioara,‭ „‬caci‭”‬,‭ ‬a spus el,‭ „‬au murit cei ce cautau sa ia sufletul Pruncului‭”‬.‭ ‬Ingerul vorbeste aici la plural,‭ ‬ceea ce inseamna ca nu numai Irod murise,‭ ‬ci si altii care cautasera sa-L ucida pe Pruncul Hristos.‭ ‬Cine erau acesti altii‭? ‬Bineinteles ca erau unii intelepti si carturari ai Ierusalimului,‭ ‬care au fost tulburati si infricosati la vestea nasterii unui nou imparat‭ (‬Matei‭ ‬2:2-3‭)‬.

Astfel au inceput alte calatorii grele pentru Domnul Iisus peste pustiul de nisip si cel al oamenilor.‭ ‬Prima dintre aceste calatorii a fost din Egipt in Iudeea.‭ ‬Dar fiul lui Irod,‭ ‬Athelau,‭ ‬domnea in Iudeea,‭ ‬un vlastar rau al unei radacini putrede.‭ ‬Asadar,‭ ‬inainte ca sfanta Familie sa ajunga la Ierusalim,‭ ‬ingerul lui Dumnezeu i-a trimis in indepartata Galilee.‭ ‬Apoi,‭ ‬a doua calatorie grea,‭ ‬a fost din Iudeea in Galileea,‭ ‬in Cetatea Nazaret,‭ ‬implinind astfel inca o data cuvintele:‭ „‬Vulpile au vizuini si pasarile cerului cuiburi‭; ‬Fiul Omului insa nu are unde sa-si plece capul.‭” (‬Matei‭ ‬6:20‭)‬.

Si venind a locuit in orasul numit Nazaret,‭ ‬ca sa se implineasca ceea ce s-a spus prin prooroci,‭ ‬ca Nazarinean se va chema.‭ ‬In cartile proorocilor care s-au pastrat,‭ ‬nu gasim nicaieri ca Domnul Iisus Se va numi Nazarinean.‭ ‬Este posibil ca aceasta proorocire sa fi fost in vreo carte care sa se fi pierdut in mutarile dese ale israelitilor,‭ ‬sau in ruinele jefuite ale Ierusalimului,‭ ‬sau poate era o predanie nescrisa,‭ ‬dusa din neam in neam.‭ ‬Mai sunt locuri in Noul Testament in care Apostolii vorbesc despre citate proorocesti ca si cum acestea ar fi foarte cunoscute,‭ ‬dar care nu se gasesc in Vechiul Testament‭ (‬de exemplu,‭ ‬Iuda‭ ‬1:9,‭ ‬14‭)‬.‭ ‬Fiecare popor are mai multa proorocie nescrisa decat scrisa‭; ‬asa ca de ce n-ar trebui sa fie la fel si cu iudeii‭? ‬Asadar,‭ ‬Il vedem pe Domnul nostru Iisus din nou in Nazaret.‭ ‬Plecase din Nazaret cand era in pantecele maicii Sale si acum se intoarce acolo in bratele maicii sale.‭ ‬Cate lucruri nedeslusite si povatuitoare s-au intamplat intre plecarea si intoarcerea Lui‭! ‬Plecarea Sa din Nazaret s-a facut in ascultare fata de o porunca data de om‭; ‬fuga in Egipt a fost pricinuita de urgia omului‭; ‬intoarcerea in Iudeea a urmat mortii celor care au cautat viata Lui‭; ‬noi oameni rai au dus la fuga din Iudeea si in cele din urma la intoarcerea in Nazaret.‭ ‬Oamenii sunt lucratori pretutindeni,‭ ‬dar pretutindeni Prea Inaltul Dumnezeu implineste Voia Sa si planul Sau de mantuire.‭ ‬Nu a trecut multa vreme de la plecarea pana la intoarcerea in Nazaret,‭ ‬dar s-a implinit o menire mare,‭ ‬Dumnezeiasca.‭ ‬Inainte de a incepe propovaduirea,‭ ‬Hristos,‭ ‬in scurta Sa vreme,‭ ‬a aratat oamenilor nenumarate minuni,‭ ‬dandu-le lectii infricosatoare si le-a dezvaluit firea atotcuprinzatoare a puterii Sale Dumnezeiesti.‭ ‬El a raspuns chemarii Cezarului si a mers la Betleem pentru inscriere,‭ ‬dand prin aceasta Cezarului ceea ce este al Cezarului,‭ ‬dand astfel si exemplu de supunere fata de legea si de puterile vremii.‭ ‬El S-a nascut intr-o pestera,‭ ‬dand prin aceasta un exemplu de smerenie nesfarsita si o lectie lamurita,‭ ‬ca pretuirea unui om nu depinde de locul unde se naste,‭ ‬ci de duhul care se afla in el.‭ ‬Prin nasterea Lui,‭ ‬El a deschis larg portile cerului si a facut ingerii sa cante deasupra pamantului plin de pacate si sa vorbeasca cu pastorii.‭ ‬Pastorii au fost primii care I-au adus slava si a aratat prin aceasta ca,‭ ‬in Imparatia Sa,‭ ‬oamenii nu vor fi alesi dupa nasterea lor aleasa,‭ ‬dupa bogatia,‭ ‬invatatura sau puterea lor din lume,‭ ‬ci pentru sufletele lor cu intreaga intelepciune,‭ ‬pentru inimile lor curate si cugetele lor cu frica de Dumnezeu.‭ ‬El a adus la Sine pe cei mai invatati oameni din rasarit‭ ‬-‭ ‬craii‭ ‬-‭ ‬si i-a slobozit de inchinarea la stele,‭ ‬invatandu-i sa aduca slava Dumnezeului Celui viu si atotputernic in Sfanta Treime.‭ ‬El a dat la iveala,‭ ‬in Irod si in carturarii Ierusalimului,‭ ‬intreaga prapastie a firii stricacioase a omului,‭ ‬tulburata de pacat si inrobita de patimi.‭ ‬Prin mucenicia copiilor din Betleem,‭ ‬El a lamurit calea suferintei pe care urmeaza sa mearga foarte multi urmatori de-ai Sai,‭ ‬si a mai aratat in scurta Sa vreme,‭ ‬ca intreaga intelepciune este mai tare decat razboiul si ca Irod,‭ ‬de fapt,‭ ‬nu a ucis pruncii,‭ ‬ci pe sine insusi.‭ ‬El a fost prigonit de Ierusalim,‭ ‬pentru ca El urma sa sufere si sa fie slavit in Ierusalim.‭ ‬Oamenii alesi ai Egiptului l-au adapostit de prigonire si,‭ ‬prin aceasta,‭ ‬a repetat o lectie mare si limpede pentru Israel.‭ ‬El a trait printre hamiti in Egipt,‭ ‬ca sa-i miste cu aratrea Sa tamaduitoare,‭ ‬indemnandu-i pe calea mantuirii,‭ ‬asa cum facuse cu celelalte doua neamuri de oameni,‭ ‬semitii si iafetitii,‭ ‬ca sa-Si arate dragostea Sa atotcuprinzatoare pentru intreaga lume.‭ ‬El a implinit aceasta mare menire intreaga,‭ ‬sub tacere,‭ ‬sub acoperamantul maicii Sale.‭ ‬Cand menirea Sa s-a implinit,‭ ‬El S-a intors in Nazaret,‭ ‬ca sa Se pregateasca pentru una noua.‭ ‬El nu a petrecut nici macar o singura clipa pe pamant,‭ ‬fara sa o impodobeasca cu fapte minunate pentru mantuirea oamenilor.‭ ‬Plugul Sau,‭ ‬o data ce a fost pus in miscare in campul lumii,‭ ‬nu s-a oprit nici o clipa,‭ ‬nici brazda Sa nu a fost de adancimi felurite.‭ ‬Toate acestea pentru mantuirea oamenilor.‭ ‬Si astfel,‭ ‬Biserica Ii aduce slava si lauda ca singurului Iubitor de oameni,‭ ‬dimpreuna cu Tatal si cu Duhul Sfant‭ ‬-‭ ‬Treimea cea deofiinta si nedespartita,‭ ‬acum si pururea si-n vecii vecilor.‭ ‬Amin.

Advertisements