Catisma a douasprezecea

Psalmul 85:
Un psalm al lui David, o rugaciune.

1. Pleaca, Doamne, urechea Ta si ma auzi, ca sarac si necajit sunt eu.
2. Pazeste sufletul meu, caci cuvios sunt; mantuieste, Dumnezeul meu, pe robul Tau, pe cel ce nadajduieste in Tine.
3. Miluieste-ma, Doamne, ca spre Tine voi striga toata ziua. Veseleste sufletul robului Tau, ca spre Tine, Doamne, am ridicat sufletul meu.
4. Ca Tu, Doamne, bun si bland esti si mult milostiv tuturor celor ce Te cheama pe Tine.
5. Asculta, Doamne, rugaciunea mea si ia aminte la glasul cererii mele.
6. In ziua necazului meu, am strigat catre Tine, ca m-ai auzit.
7. Nu este asemenea Tie intre dumnezei Doamne, si nici fapte nu sunt ca faptele Tale.
8. Veni-vor toate neamurile pe care le-ai facut si se vor inchina inaintea Ta, Doamne, si vor slavi numele Tau.
9. Ca mare esti Tu, Cel ce faci minuni, Tu esti singurul Dumnezeu.
10. Povatuieste-ma, Doamne, pe calea Ta si voi merge intru adevarul Tau; veseleasca-se inima mea, ca sa se teama de numele Tau.
11. Lauda-Te-voi, Doamne, Dumnezeul meu, cu toata inima mea si voi slavi numele Tau in veac.
12. Ca mare este mila Ta spre mine si ai izbavit sufletul meu din iadul cel mal de jos.
13. Dumnezeule, calcatorii de lege s-au sculat asupra mea si adunarea celor tari a cautat sufletul meu si nu Te-au pus pe Tine inaintea lor.
14. Dar Tu, Doamne, Dumnezeu indurat si milostiv esti; indelung-rabdator si mult-milostiv si adevarat.
15. Cauta spre mine si ma miluieste, da taria Ta slugii Tale si mantuieste pe fiul, slujnicei Tale.
16. Fa cu mine semn spre bine, ca sa vada cei ce ma urasc ! Sa se rusineze, ca Tu, Doamne, m-ai ajutat si m-ai mangaiat.

Psalmul 86:
O cantare fillor lui Core.

1. Temelia Sionului pe muntii cei sfinti. Domnul iubeste portile Sionului, mai mult decat toate locasurile lul Iacob.
2. Lucruri slavite s-au grait despre tine, cetatea lui Dumnezeu.
3. Aduce-mi-voi aminte de Raav si de Babilon, intre cei ce ma cunosc pe mine ; si iata cel de alt neam si Tirul si poporul etiopienilor, acestia acolo s-au nascut.
4. Mama va zice Sionului omul, si om s-a nascut in el si insusi cel Preainalt l-a intemeiat pe el.
5. Domnul va povesti in cartea popoarelor si a capeteniilor acestora, ce s-au nascut in el.
6. Ca in Tine este locasul tuturor celor ce se veselesc.

Psalmul 87:
Un psalm fillor lui Core, mai-marelui cantaretilor, pentru maelet. Ca sa raspunda; spre pricepere, lui Etam Ezrahitul.

1. Doamne, Dumnezeul mantuirii mele, ziua am strigat si noaptea inaintea Ta.
2. Sa intre inaintea Ta rugaciunea mea; pleaca urechea Ta spre ruga Mea, Doamne,
3. Ca s-a umplut de rele sufletul meu si viata mea de iad s-a apropiat.
4. Socotit am fost cu cei ce se coboara in groapa; ajuns-am ca un om neajutorat, intre cei morti slobod.
5. Ca niste oameni raniti, ce dorm in mormant, de care nu Ti-ai mai adus aminte si care au fost lepadati de la mana Ta.
6. Pusu-m-au in groapa cea mai de jos, intru cele intunecate si in umbra mortii.
7. Asupra mea s-a intarit mania Ta si toate valurile Tale le-ai adus peste mine.
8. Departat-ai pe cunoscutii mei de la mine, ajuns-am uraciune lor,
9. Inchis am fost si n-am putut iesi. Ochii mei au slabit de suferinta.
10. Strigat-am catre Tine, Doamne, toata ziua intins-am catre Tine mainile mele.
11. Oare mortilor vei face minuni ? Sau cei morti se vor scula si Te vor lauda pe Tine ?
12. Oare, va spune cineva in mormant mila Ta si adevarul Tau in locul pierzarii?
13. Oare, se vor cunoaste intru intuneric minunile Tale si dreptatea Ta in pamant uitat ?
14. Iar eu catre Tine, Doamne, am strigat si dimineata rugaciunea mea Te va intampina.
15. Pentru ce, Doamne, lepezi sufletul meu si intorci fata Ta de la mine ?
16. Sarac sunt eu si in osteneli din tineretile mele, inaltat am fost, dar m-am smerit si m-am mahnit.
17. Peste mine au trecut maniile Tale si infricosarile Tale m-au tulburat.
18. Inconjuratu-m-au ca apa toata ziua si m-au cuprins deodata.
19. Departat-ai de la mine pe prieteni, si pe cunoscutii mei, si cei de aproape ai mei s-au facut nevazuti.

Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie, Dumnezeule.
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie, Dumnezeule.
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie, Dumnezeul nostru, slava Tie.

Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Psalmul 88:
Un psalm spre priceperea lui Etam Ezrahitul.

1. Milele Tale, Doamne, in veac le voi canta.
2. Din neam in neam voi vesti adevarul Tau cu gura mea.
3. Ca pe veci ai intemeiat mila si ai asezat in ceruri adevarul Tau, cand ai zis :
4. ” Facut-am legamant cu alesii Mei, juratu-M-am lui David, robul Meu :
5. Pana in veac voi intari semintia ta si voi zi din din neam in neam scaunul tau “.
6. Lauda-vor cerurile minunile Tale, Doamne, si adevarul Tau, in adunarea sfintilor.
7. Ca cine va fi asemenea Domnului in nori si cine se va asemana cu Domnul intre fiii lui Dumnezeu ?
8. Dumnezeul cel preaslavit in sfatul sfintilor, mare si infricosator este peste cei dimprejurul Lui.
9. Doamne, Dumnezeul puterilor, cine este asemenea Tie ? Tare esti, Doamne, si adevarul Tau imprejurul Tau.
10. Tu stapinesti puterea marii si miscarea valurilor ei Tu o potolesti.
11. Tu ai smerit ca pe un ranit pe cel mandru; cu bratul puterii Tale ai risipit pe vrajmasii Tai.
12. Ale Tale sunt cerurile si al Tau este pamantul; lumea si plinirea ei Tu le-ai intemeiat.
13. Miazanoapte si miazazi Tu ai zidit; Taborul si Ermonul in numele Tau se vor bucura. Bratul Tau este cu putere.
14. Sa se intareasca mana Ta, sa se inalte dreapta Ta. Dreptatea si judecata sunt temelia scaunului Tau.
15. Mila si adevarul vor merge inaintea fetei Tale. Fericit este poporul care cunoaste strigat de bucurie;
16. Doamne, in lumina fetei Tale vor merge, si in numele Tau se vor bucura toata ziua si intru dreptatea Ta se vor inalta.
17. Ca lauda puterii lor Tu esti si intru buna vrerea Ta se va inalta puterea noastra.
18. Ca al Domnulul este sprijinul si al Sfantului lui Israel, Imparatului nostru.
19. Atunci ai grait in vedenii cuviosilor Tai si ai zis : dat-am ajutor celul puternic, inaltat-am pe cel ales din poporul Meu.
20. Aflat-am pe David, robul Meu; cu untdelemnul cel sfant al Meu l-am uns pe el;
21. Pentru ca mana Mea il va ajuta si bratul Meu il va inatari.
22. Nici un vrajmas nu va izbuti impotriva lui si fiul faradelegii nu-i va mai face rau.
23. Si voi taia pe vrajmasii sai de la fata lui si pe cei ce-l urasc pe el ii voi infrange.
24. Si adevarul Meu si mila Mea cu el vor fi si in numele Meu se va inalta puterea lui.
25. Si voi pune peste mare mana lui si peste rauri dreapta lui;
26. Acesta Ma va chema : Tatal meu esti Tu, Dumnezeul meu si sprijinitorul mantuirii mele.
27. Si il voi face pe el intai-nascut, mai inalt decit imparatii pamantului;
28. In veac ii voi pastra mila Mea si legamantul Meu credincios ii va fi.
29. Si voi pune in veacul veacului semintia lui si scaunul lui ca zilele cerului;
30. De vor parasi fiii lul legea Mea si, dupa randuielile Mele nu vor umbla,
31. De vor nesocoti dreptatile Mele si poruncile Mele nu vor pazi,
32. Cerceta-voi cu tolag faradelegile lor, si cu batai pacatele lor.
33. Iar mila Mea nu o voi departa de la el, nici nu voi face strambatate intru adevarul Meu,
34. Nici nu voi rupe legamantul Meu si cele ce ies din buzele Mele, nu le voi schimba.
35. O data M-am jurat pe sfintenia Mea. Oare, voi minti pe David ? Semintia lui in veac va ramane
36. Si scaunul lui ca soarele inaintea Mea si ca luna intocmita in veac si martor credincios in cer.
37. Dar Tu ai lepadat, al defaimat si ai aruncat pe unsul Tau.
38. Stricat-ai legamantul robulul Tau, batjocorit-ai pe pamant sfintenia lui.
39. Doborat-ai toate gardurile lui, facut-ai intariturile lui ruina.
40. Jefuitu-l-au pe el toti cei ce treceau pe cale, ajuns-a ocara vecinilor sai.
41. Inaltat-ai dreapta vrajmasilor lui, veselit-ai pe toti dusmanii lui.
42. Luat-ai puterea sabiei lui si nu l-ai ajutat in vreme de razboi.
43. Nimicit-ai curatenia lui si scaunul lui la pamant l-ai doborit.
44. Micsorat-ai zilele vietii lui, umplutu-l-ai de rusine.
45. Pana cand, Doamne, Te vei intoarce ? Pana cand se va aprinde ca focul mania Ta ?
46. Adu-Ti aminte de mine; oare, in desert ai zidit pe toti fiii oamenilor ?
47. Cine este omul ca sa traiasca si sa nu vada moartea si sa-si izbaveasca sufletul sau din mana iadului ?
48. Unde sunt milele Tale cele de demult, Doamne, pe care le-ai jurat lui David, intru adevarul Tau ?
49. Adu-Ti aminte, Doamne, de ocara robilor Tai, pe care o port in sanul meu, de la multe neamuri.
50. Adu-Ti aminte, Doamne, de ocara cu care m-au ocarat vrajmasii Tai, cu care au ocarit pasii unsului Tau.
51. Binecuvantat este Domnul in veci. Amin. Amin.

Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie, Dumnezeule.
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie, Dumnezeule.
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie, Dumnezeul nostru, slava Tie.

Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Psalmul 89:
Rugaciunea lui Moise, omul lui Dumnezeu.

1. Doamne, scapare, Te-ai facut noua in neam si in neam
2. Mai inainte de ce s-au facut muntii si s-a zidit pamantul si lumea, din veac si pana in veac esti Tu.
3. Nu intoarce pe om intru smerenie, Tu, Care ai zis : ” Intoarceti-va, fii ai oamenilor “,
4. Ca o mie de ani inintea ochilor Tai sunt ca ziua de ieri, care a trecut, si ca straja noptii.
5. Nimicnicie vor fi anii lor; dimineata ca iarba va trece.
6. Dimineata va inflori si va trece, seara va cadea, se va intari si se va usca.
7. Ca ne-am sfarsit de urgia Ta si de mania Ta ne-am tulburat.
8. Pus-ai faradelegile noastre inintea Ta, gresealele noastre ascunse, la lumina fetei Tale.
9. Ca toate zilele noastre s-au imputinat si in mania Ta ne-am stins.
10. Anii nostri s-au socotit ca panza unui paianjen; zilele anilor nostri sunt saptezeci de ani;
11. Iar de vor fi in putere, optzeci de ani, si ce este mai mult decat acestia, osteneala si durere;
12. Ca trece viata noastra si ne vom duce.
13. Cine cunoaste puterea urgiei Tale si cine masoara mania Ta, dupa temerea de Tine ?
14. Invata-ne sa socotim bine zilele noastre, ca sa ne indreptam inimile, spre intelepciune.
15. Intoarce-Te, Doamne ! Pana cand vei sta departe ? Mangile pe robii Tai !
16. Umplutu-ne-am dimineata de mila Ta si ne-am bucurat si ne-am veselit in toate zilele vietii noastre.
17. Veselitu-ne-am pentru zilele in care ne-ai smerit, pentru anii in care am vazut rele.
18. Cauta spre robii Tai si spre lucrurile Tale si indrepteaza pe fiii lor.
19. Si sa fie lumina Domnului Dumnezeului nostru peste noi, si lucrurile manilor noastre le indrepteaza.

Psalmul 90:
Un psalm al lul David.

1. Cel ce locuieste in ajutorul Celui Preainalt, intru acoperamantul Dumnezeului cerului se va salaslui.
2. Va zice Domnului : ” Sprijinitorul meu esti si scaparea mea; Dumnezeul meu, voi nadajdui spre Dansul “.
3. Ca El te va izbavi din cursa vanatorilor si de cuvantul tulburator.
4. Cu spatele te va umbri pe tine si sub aripile Lui vei nadajdui; ca o arma te va inconjura adevarul Lui.
5. Nu te vei teme, de frica de noapte, de sageata ce zboara ziua,
6. De lucrul ce umbla in intuneric, de molima ce bantuie intru amiaza.
7. Cadea-vor dinspre latura ta o mie si zece mii de-a dreapta ta, dar de tine nu se vor apropia.
8. Insa cu ochii tai vei privi si rasplatirea pacatosilor vei vedea.
9. Pentru ca pe Domnul, nadejdea mea, pe Cel Preainalt L-ai pus scapare tie.
10. Nu vor veni catre tine rele si bataie nu se va apropia de locasul tau.
11. Ca ingerilor Sai va porunci pentru tine ca sa te pazeasca in toate caile tale.
12. Pe maini te vor inalta ca nu cumva sa impiedici de piatra piciorul tau.
13. Peste aspida si vasilisc vei pasi si vei calca peste leu si peste balaur.
14. ” Ca spre Mine a nadajduit si-l voi izbavi pe el, zice Domnul; il voi acoperi pe el, ca a cunoscut numele Meu.
15. Striga-va catre Mine si-l voi auzi pe el; cu dansul sunt in necaz si-l voi scoate pe el si-l voi slavi.
16. Cu lungime de zile il voi umple pe el, si-i voi arata lui mantuirea Mea “.

Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin!
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie, Dumnezeule.
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie, Dumnezeule.
Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie, Dumnezeul nostru, slava Tie.

Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Dupa catisma a douasprezecea:

Sfinte Dumnezeule…  Slava… Si acum… Preasfanta Treime… Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste. Slava… Si acum… Tatal nostru…

Apoi troparele:

Doamne, Cel ce ai primit lacrimile pacatoasei si ale lui Petru si pe vamesul, care dintru adanc a strigat, l-ai indreptat, si pe mine, cel ce cu umilinta cad inaintea Ta, indura-Te Mantuitorule, si ma mantuieste!

Slava…

Milostiveste-Te spre mine ca si spre vamesul, Doamne, si ca pe pacatoasa ma curateste, Stapane, si ca pe canaaneanca ma miluieste, dupa mare mila Ta.

Si acum…

Maica Luminii, binecuvantata Nascatoare de Dumnezeu, roaga-te lui Hristos Dumnezeu, sa ne rasara dimineata si mare mila sufletelor noastre.

Apoi: Doamne miluieste (de 40 de ori) si rugaciunea aceasta:

Doamne, Dumnezeul meu, Cel ce esti singur bun si de oameni iubitor, singur bun si bland, singur adevarat si drept, singur indurat si milostiv, sa vina puterea Ta peste mine netrebnicul robul Tau si sa ma intareasca cu bunavestirea dumnezeiestii Tale invataturi! Asa, Stapane, Iubitorule de bine si Iubitorule de milostivire, lumineaza-mi cele dinauntru ate mele si toate madularele, cu vointa Ta! Curateste-ma de toata rautatea si pacatul! Pazeste-ma neintinat si curat de toata spurcaciunea si lucrarea diavoleasca! Daruieste-mi dupa bunatatea Ta: lucrurile Tale sa cuget, poruncile Tale sa gandesc, in voile Tale sa umblu, de frica Ta sa ma tem si cele placute Tie sa fac, pana la suflarea mea cea mai de pe urma. Ca dupa mila Ta cea negraita sa-mi pazesti impreuna trupul si sufletul, mintea si cugetul meu, biserica nespurcata de orice cursa a potrivnicului. Doamne, Doamne al meu, acopera-ma cu milostivirea Ta si nu md parasi pe mine, pacatosul, necuratul si nevrednicul robul Tau! Ca Tu, Doamne, esti sprijinitorul meu si intru Tine este lauda mea totdeauna si Tie slava Inaltam, Tatalul si Fiului si Sfantulul Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin!

După catisma a douăsprezecea,

Rugăciune către Preasfânta Născătoare de Dumnezeu

O, Preasfântă Doamnă, Stăpână de Dumnezeu Născătoare! Primeşte nevrednica noastră rugăciune:(rugămintea) şi-i păzeşte pe robii lui Dumnezeu (prenumele) de clevetirea oamenilor răi şi de moarte fără de veste; dăruieşte-le pocăinţă înaintea sfârşitului lor şi le îmblânzeşte inimile înrăite. Întăreşte-i pe ei în dreapta credinţă, sădeşte în inimile lor duhul fricii de Dumnezeu, duhul propăşirii în faptele cele bune; izbăveşte-i pe robii lui Dumnezeu (prenumele)  de ispite, desfrâu şi de veşnica pieire. Şi-i învredniceşte să stea de-a dreapta Fiului tău, Hristos Dumnezeul nostru, la A Doua Lui Venire, făcându-i moştenitori ai Împărăţiei Cerurilor şi vieţii veşnice, împreună cu toţi sfinţii, în nesfârşiţii veci ai vecilor. Amin.